wz

Bell 47 G

Bell 47         Tento model je z produkce německé firmy Vario. Téměř všechny díly jsem pořídil už  někdy v zimě 2009/2010. Záběh motoru a zalétnutí proběhlo ale až na jaře 2011.

Stavebnice trupu obsahuje zadní část svařenou z nerezových trubek, laminátovou kabinu, sklo kabiny a plastové výlisky "nádrží" a ocasních ploch. Dále ocelové dráty pro pohon a ovládání VR a samozřejmě taky něco jako podvozek. Píšu něco jako, protože tvar a provedení jsou naprosto hrozné.

Mechanika je opět z produkce Varia. Asi úplně nechápu variáckou cenovou logiku, ale samotná mechanika  pro tento model je dražší než celý cvičný vrtulník základní řady. K ní je ještě nutné dokoupit hlavu a desku cykliky.  Koupil jsem proto kompletní stavebnici vrtulníku Kobold a použil mechaniku z ní. Je naprosto stejná. Dokupoval jsem jen delší hřídel rotoru, unašeč desky cykliky a pár táhel do hlavy. Ve VR bylo potřeba vyměnit táhla ke gripům, protože Bell má vrtulku otočenou na opačnou stranu než cvičné modely.

Kompletaci modelu jsem začal předběžným sestavením stavebnicových dílů. Kabina je poměrně velká a celá průhledná, takže bylo jasné, že se do ní budou muset umístit sedadla a nějaká přístrojová deska. Chtěl jsem ušetřit, rozhodl jsem se, že tyto díly vyrobím sám. Celá kabina je oblá, nemá žádnou rovnou hranu, takže není od čeho vyměřovat. Po několika pokusech o zhotovení šablon jsem objednal kokpit od Varia. Přišel mě na nějakých 1200 Kč. Když jsem uviděl jeho provedení, kvalitu,  maketovost a hlavně to, že do kabiny absolutně nepasuje, letěl do popelnice a znovu jsem začal dělat šablonky. Takže celý interiér kabiny je nakonec zhotoven z balzy. Sedadla jsou vyplněna a vytvarována polystyrenem. Kniple a budíky jsou variácké. Pod podlahou je schované RC vybavení.

Funkční nádrže jsou umístěny v těch maketových. Dělal jsem nějaké úpravy v uložení, protože v originále byly hodně viditelné palivové hadice. Obsah každé nádrže je 330 ml. Držáky nádrží spojené s rámem trupu jsou dost poddimenzované a nádrže se za letu dost třepou. Zatím jsem nevymyslel způsob, jak se toho zbavit.

Podvozek namontovaný na modelu je dodáván jako maketový doplněk. Ten původní ze stavebnice, posloužil jako zdroj hliníkových trubek. K ničemu jinému se nehodil. Bohužel i "tuningáč" se musel před použitím upravit, rozteč příčníků byla o kus větší, než rozteč děr k jeho uchycení.

Mechanika ( vrtulník Kobold ) je dodávána v rozsypu. Její sestavení má jen pár libůstek jako například vymezení zubových vůlí v převodovkách a jednu, zřejmě výrobní vadu, a to v uložení příčné hřídele v rotorové hlavě. Z důvodu montáže do trupu bylo potřeba udělat pár úprav, ale nejednalo se o nic náročného.

Motor je značky Rossi o obsahu 11,5 ccm. Objednával jsem ho v sadě s výfukem a dalším příslušenstvím určeným přímo pro tento model.

Nástřik modelu je proveden syntetickou barvou ve spreji. Všechny popisy a znaky mi velmi ochotně vyrobil pan Adámek, jen podle jediného obrázku opravdového vrtulníku zaslaného emailem. Celý povrch je ještě přestříkán matným syntetickým lakem.

Poslední, co bylo potřeba vyřešit, byl pilot. Podle katalogu měl mít 24 cm. Všichni Kenové v obchodech s hračkama mají 27 - 30 cm. Takže jsem opět objednával od Vária. Stál 900 Kč !!!!! , přišel v hnusných šedých teplákách a aby toho nebylo málo, tak nedošáhl nohama na zem. Myslel jsem, že mě ..... Po plastické operaci na prodloužení nohou ho švadlenky ve městě oblíkly do maskáčů. Na sedadle drží pomocí pásů udělaných z tkaniček, které se zapínají háčkem  z podprdy.

Jak už jsem psal na začátku, záběh motoru a první visení proběhly až v březnu 2011. Motor jsem zabíhal s letadlovým palivem s 1% nitra. S ním taky model absolvoval první lety. Když se venku oteplilo, chtěl jsem začít používat vrtulníkové palivo s 20% nitra kvůli chlazení motoru. S tímto palivem ale motor štěkal a  nešel slušně naladit, takže jsem se vrátil k letadlovému palivu a je klid. Motor běhá krásně pravidelně a má pěkný zvuk. Spotřeba motoru je naprosto úžasná. Do nádrží není vidět, takže s modelem létám kolem 20ti minut. Při jednom z prvních visení jsem nehlídal čas, vyjel jsem nádrže až do sucha a stopky ukazovaly přes 35 minut.

 

 

základ mechanikypokusné sestavení s původním podvozkemusazení kokpitus pilotemhotová kabina

kabinaprvní skokyze záběhu motoru

Bell 47Bell 47Bell 47Bell 47

zpět